تنقید 41. (گؤستَرمک چالیشماسی/ سورَجدن اولایا، آیدین ضیایی)
گؤستَرمک چالیشماسی
(سورَجدن اولایا)
رقيه كبيرينين «ايچيمدهكي قيز» اؤیکو توپلوسونا قيسا بير باخيش
آيدين ضيايي
"رقيه كبيري"نين اؤیکو توپلوسو یازیچی بیر قادينین باخيشي اساسیندا یازیلان اثردیر. بوردا، یازیچی، قادينين یان - یؤرَسینده باش وئرنلره نیسبت باخيشينی، ها بئله اونلاری نئجه گؤردويونو قلمه چکمهیه چالیشیر. رقيه كبيري بو کیتابدا اؤز ياشاییشینی قادين ياشاییشییلا بيرلَشديرير، بونون سونوجونو كاراكتئرلرينین آلینیازیسیندا يامسیلاییر. او قاديني گؤستَرمهیه چاليشير. قادينين نئجه اولدوغوندان دانيشمير، نئجه ياشامالي اولدوغو دا اونون دغدغهسي دئييل؛ او گوزگو كيمي قاديني و اونون نئجه ياشاديغيني گؤستَرير... بو اوزدن ده، بيز، بو توپلونو، یالنیز، فئمينيستي بیر يازي كيمي گؤرموروك. اؤیکولری اوخودوقدان سونرا، ذهنیمیزی اؤزونه مشغول ائدن موضوع، «قادينلیق»، و اوندان دا اؤنملي، بو قادينليغي «گؤسترمک» چالیشماسیدیر.
بلكه بو كوميك سورغونو ائشيتميش اولاسيز: بير قادين نئجه اولور کی، اَرينين پالتاری اوستوندهکی خانیم تئلینی اوزاقدان سئچه بيلير آمما ماشيني پاركينگه سالاندا دیواري گؤرمور؟! بو، همن قادينين فيزيولوژيك گوجوندن قایناقلانیر. رقيه كبيري ده اؤيكولرينین کاراکترلرینه بئله بیر گوج باغیشلاییر، روایتلرینی بو اساسدا ايرَلي سورور. (بو اينجهليكلري بیر بیر سايماق، هر دن ده اؤيكولرده چوخ دانیشماغا، بوندان دولایی دا اوخوجونون يورولماسينا سبب اولوبدور.)
رقیه كبيرينين اؤیکولری دوروم اؤیکولریدیر. او، فضالاري ياراتمير، بلكه فضالار اؤزلريني اونا و اونون اوخوجوسونا تحمیل ائدیر. بو فضالار اوخوجو اوچون يئني بير زاد ساييلماسا دا، یازیچینین آنجاق اينجه باخيش گوجودور کی، اوخوجونو بو تانينميش و ایشلهنمیش اتمسفرله يئنيدن اوزلَشمهیه ماراقلاندیریر. بو اوزدن ده، مخاطب چوخ دا بو اتمسفره گیریشمیر، بلكه اوندان چيخانلاري بیر بیر گؤرمهیه گؤیول گؤرسَدیر. اونون اوچون ده، اوخوجو بو اتمسفری تكجه اؤیکو یؤنونده اولان بیر "اؤیکو دورومو" بيلمير، بلكه اونو بوتؤلوکله گؤرور، اوندا قرار تاپير. رقیه كبيريـده "یئتیشدیرمک" باجاریغی وار. منجه بو باجاریق دا (یعنی "اتمسفری یئتیشدیرمک " باجاریغی)، آتمسفر یاراتماقدان اوستون ساييلير.
بو یازیچینین فضالاري و ياراتدیغی دوروملار، مصرف اوچون دئييلدیر. یعنی او مصرفه يئتيرمکدن اؤترو یاراتمير. ثمره وئرسين دئیه یوخ، اؤيكو اؤزو ثمرهلنسين دئیه او یالنیز يئتيشديرير.
رقیه كبيرينين تحکیه دونياسي، قادينين "یئنیدن گؤسترمک" وضعيتيدير. بير قادينين یئنیدن یاراتماغی، تيپيك بیر قاديندان قاچماغی و يئنيدن اونا قایيتماسي. او قاديني یئنیدن تانیتدیرمیر (یئنیدن تعریفلهمیر). قاديندان هئچ یئنی بير تعریف ده وئرمير.
اؤیکولرده، نوستالوژي و كئچميشه حَزينجه دؤنوش آرا بیر اؤزونو گؤرسهدير. بو اؤزَللیک، قادين يازيلاریندا بير فاكت كيمي ساييلير. قادينجا یازیلمیش اؤيكولرده بير سيرا فرکانسلار وار؛ بير سيرا سؤزجوکلرین فرکانسی و اونونلا بيرليكده كئچميشه حزين بير دؤنوش.
فرکانسدان سؤز گئتدی. گؤزلهییش (انتیظار) و اونا مخصوص فضالارلا دوروملار، بو کیتابدا دا گؤزه دَیمکدهدیر. قادين دونياسي بو گؤزلهییشدن آيريلمير؛ گؤزلهمک قادينین همزادی، اونون ائكيزیدیر.
"ائو"، "آشپازخانا" و قادينجا يازیلاردا چوخ تکرار اولان بو کیمی سؤزجوکلر، بو اؤیکو توپلوسوندا دا بوللوجا ایشلهنیبدیر. بونا آرتیرین قادینلارا مخصوص بّنزر دوروملارلا ائلمانلاری دا.
رقیه كبيري بير سورَجده سئير ائدير؛ اونلاردان دانيشديغي قادينلار دا بئله بیر سورجده يئرلَشير. بونا گؤره ده گؤسترديیي قادين كاراكترلري، سيخيجي و یورودوجودور. اونلارين عادي بير یاشاییشلاری وار. بوردا ـ یازیچی یئنی بير شئي آدلانديرمير، او هامیمیز آدلارینی بیلدیییمیز آداملاردان دانیشیر؛ بونون دا سئچکین و گؤزه گلمهیینه سبب اولان شئي، یالنیز اونون اينجه قادين باخيشيدیر. او اوخوجونون قادين دونياسيیلا تانيش اولماسينا باعث اولور.
بوردا، «قالا» اؤیکوسونه قاییدیب، بو اثرده رقیه كبيرينين روايت دونياسيندان یازماق ایستَردیم. یازیچی «قالا»دا بير شكيلي قاب ائلهییب، او شکیلدن لاپ آزینی بيزه گؤستَرير. كيشي بو اؤيكوده ائتکیسیز بير كاراكتر كيمي نمایشه قويولور. كيشي اويوندا رول اوینامیر، حتتا هارا باخديغي دا قادينين ايستهیيندن آسيليدير. قادين، كيشيني چّرچیوهده ساخلاماغا چاليشير. رقیه كبيرينين كيشي كاراكترلرينین چوخو دَنه چيرتلايان، سيگار چكن و تلویزيون قاباغيندا اوزانان آداملاردیلار. «قالا»دا او قایغیسیز و هئچ زاد وئجلرینه اولمايان كيشيلر، (نه قدَر ـ بو اويوندا ـ دوزگون رول اویناماق ايستهسهلر ده،) نهایت، قاب ایچینده اولان بير شکیله چئوریلیرلر. کیشينين سَسي بعضی حؤكملري وئرسه ده، قادينين قولاغيندا آمما تحكم قابليتينی الدن وئريلمیش کیمی ائشیدیلیر. قادينین کدَر و اؤزلَمله دولو يالقیزليغيندا سئير ائتدییینه باخمایاراق، او یئنه بو سَرتلییی اوستوندن گؤتورولمهیینه کامیلن راضي گؤرونور.
رقیه كبيري، «قالا»دا بير شاهمات اويونوندان حاضیرلیق (و تمهيد) آلاراق، اوندا اولان سیمگهلری اؤيكوسونده يئنيدن نمایشه قویور. يعني شاهمات کیمی سمبولیک بیر اويوندا، رقیه كبيري "حاد نمادين" دورومونو دا اونا قازانديرير. اؤيكونون ده ايرَلي گئتمهسي، بو سیمگهلرین ماکزیمم اولوشودور. مؤهرهلرين آغ - قارا اولدوغوندان یارارلاناراق، قادين – کیشی ایکیلییی آنلامینی یئتیرمک، كلاسيك بير تمهيده بَنزهیير. قادين همیشه قارا ایمیش. ایندی آنجاق كيشينین اؤلوب عکس قابی چَرچیوسیندن اونو ايزلهدیییندن سونرا، آغ اولماغا، آغ مؤهرهلرله اویناماغا ايمكان تاپیر...
رقيه كبيري فئمينيستجه باخیشلارا "هنري يازي" قورولوشویلا (و تمهيدي ايله) ياناشماغا چالیشیر، اؤزونو ایسه قضاوت یئرینده اَیلهشدیرمیر. قادينلارین مسئلهلرینی قابارتسا دا، آنجاق شعارا قاپیلمادان، او مسئلهلری نهایتده اوخوجويا بوراخير. بوردا، ادبي دموکراسی دا بیر آز نفس آلا بیلیر!
اَتک یازی: ــــــــــــــــــــ
سورَج: فرآیند/ اولای: حادثه, بوردا رخداد آنلامیندا گئتمیشدی/ (سورَجدن اولایا: از فرآیند تا رخداد)/ اؤیکو توپلوسو: مجموعه داستان/ سونوج: نتیجه/ دوروم: وضعیت, موقعیت/ کاراکتر: شخصیت/ تحکیه (تحکییه): داستانی/ ائتکی: تاثیر (ائتکیسیز: تاثیرسیز، منفعل)/ اؤزلَم: حسرت/ شاهمات: شطرنج/ سیمگه: سمبل, نماد/ قورولوش: ساختار/ یاناشماق: نزدیک شدن/ آنلام: مفهوم/
[ به عنوان شهروندی ایرانی که ادبیات تنها دلمشغولیش میباشد، همواره به این جمله کافکا اندیشیده ام که روزی گفته بود: "من فقط ادبیاتم!..." در قالب یک وبلاگ آنهم در حوزه ادبیات داستانی، "مین بیر گئجه" پیش روی شماست. ]